Huvudsidor:
HTMF - Helsingborgstrafikens Museiförening
Mer information om HTMF:

Medlemsavgiften är 150 kronor per år. Medlem blir du enklast genom att sätta in avgiften på föreningens
bankgirokonto 5817-1786. Glöm inte att tydligt ange ditt namn och din adress på talongen.
Enskilda, föreningar eller företag kan hyra veteranbuss för att uppleva en nostalgitur som i gångna tider.
För ytterliggare information se HTMF:s hemsida: www.htmf.se
Föreningens mailadress: htmf@telia.com

Om föreningen:

Helsingborgstrafikens museiförening (HTMF)
är en ideell förening vars huvudsakliga uppgift
är att tillvarataga och vårda transportmedel
och till sådan verksamhet hörande utrustning
av musealt intresse som använts i lokaltrafiken
i Helsingborg. Samlingen av föremål från
spårvägs-, Decauville- och HRRJ-tiden
(Helsingborg-Råå-Ramlösa Järnväg)
är imponerande. Dessa förvaras i föreningens
lokaler och är för närvarande inte tillgängliga för
allmänheten. Bland museiföreningens fordon
finns en spårvagn i originalutförande från 1903
samt ett antal stads-, regions-, och turistbussar
från åren 1938-1990.
Spårvagn 11 från 1903.
En av tio motorvagnar  som ASEA/Siemens levererade till
Helsingborgs Stads Spårvägar och invigningen detta år.
Antal passagerare i denna vagn är 30 varav 16 sittande.
De öppna plattformarna byggdes in 1906-07, vagnen
återställdes sedan till ursprunligt skick 1953.
Är sedan 26 oktober 1992 deponerad hos SSS i Malmköping
där den användes som trafikvagn.
Buss 9 från 1938.
Volvo B10, 6-cylindrig toppventilmotor 90hk bensin.
Enda bevarade exemplaret av 5 bussar som levererades detta år.
Var i trafik till 1956, användes sedan fram till 1967 som utryckningsvagn
vid spårvagnsurspårningar och avställdes sedan åren 1968-1996.
Återställd till originalskick under åren 1992-1996 efter bortåt 10.000
bokförda timmars arbete och är en av pärlorna i HTMF:s vagnpark.


Vänersborgsbussen från 1953.
Bussen beställdes en gång av GDG i fem exemplar.
Busstypen, som är amerikainspirerad, användes främst i utlandstrafik
som till exempel till Spanien och franska Rivieran under mer än tio år.
Detta exemplar avregistrerades 1966-67 och stod uppställd fram till 1980.
Den renoverades i Karlstad inför GDG:s 50 års jubileum 1982 och för att bevaras
åt eftervärlden. Bussen kom till HTMF 2003 och är i ett utmärkt skick,
mycket lämplig för utflykter, den är utrustad med såväl toalett som interntelefon.

Buss 1857, Klippanbussen från 1951.
Scania-Vabis B63, 6-cylindrig 135 hk diesel, med plats
för 43 sittande passagerare.
Gick i trafik i Skåne till högertrafikomläggningen 1967.
"Den gula landsortsbussen" är i fint originalskick och
någon totalrenovering är inte aktuell.
Används flitigt av HTMF vid olika körningsuppdrag.


Buss 39 från 1965.
Volvo B75506, 6-cylindrig 150 hk diesel, med plats för 74
passagerare varav 26 sittande.
En av tre så kallade omställningsbussar som inköptes
inför högertrafikomläggningen 1967.
Kom till HTMF våren 1991, såldes till Danmark våren 2019

Buss 161 från 1967.
Volvo B58-55, 6-cylindrig 165hk diesel, med plats för 67 passagerare varav
38 sittande. En av 21 bussar av denna modell som inköptes detta år.
Togs ur trafik 1984 och ställdes av som beredskapsvagn enligt beslut
av försvarsmakten. Kom till HTMF år 1990.
Bussen blev svårt skadad vid en olycka hösten 2019 där fronten blev
intryckt och underredet vred sig hela vägen bak vilket gjorde att den
var tvungen att skrotas. Alla delar av värde har tagits tillvara på.
Ekebybussen från 1966.
Scania-Vabis BF76, 6-cylindrig 190hk diesel,
med plats för 48 sittande,
Var i aktiv tjänst till 1992.
Kom till HTMF 1994 och totalrenoverades 2000-2004 och är
i otroligt fint skick.
Är identisk med den busstyp som en gång användes av Ekeby
Trafikförening och är också målad i deras välkända grön/gula färger.
Buss 116 från 1967.
Scania-Vabis CR76, 6-cylindrig 190hk diesel, med
plats för 80 passagerare varav 32 sittande.
Enda bevarade exemplaret av de 40 bussar av denna modell
som inköptes detta år.
Togs ur trafik 1990 och blev omedelbart museivagn.
Otroligt lättmanövrerad i stadstrafiken och den
första med helautomatisk växellåda.


Buss 119 från 1983.
Scania-Vabis CR112, 6-cylindrig 250hk diesel, med plats
för 78 passagerare varav 38 sittande.
En av 20 bussar som levererades åren 1982-1983.
Kom i HTMF:s ägo 1997.
Buss 703 från 1990.
Renault Master/HABI, 4-cylindrig 94hk bensin,med plats
för 14 sittande passagerare.
Ingick i det så kallade Kvick-projektet som pågick
åren 1990-1992.
Taxi PV831 från 1954
Volvo PV800, populärt kallad Suggan, kom att dominera taxiparken under
lång tid. Modellen introducerades 1938, Chassi och kaross var modern
men motorn av äldre konstruktion. Bilen kunde beställas med fällbara
stolar med plats till bår för att kunda användas som reservambulans.
År 1950 uppdaterades Suggan, PV830 med en ny front. En lyxvariant
introducerades samma år med mer påkostad utrustning som till exempel
klocka, radio, dimljus och vita däckssidor.
Volvo lade ner tillverkningen av Suggan 1957.



Kungabussen från 1954.
Scania-Vabis B63 Special, 6-cylindrig 135 hk diesel, med plats
för 35 sittande. Lyxutrustad för turism med fällbara stolar.
Helt nytt 1954 var toalett, kylskåp för servering av kalla drycker
samt interntelefon om var i behov att komma i kontakt med bussvärdinnan.
Bussen användes i kontinentaltrafik och var därför anpassad för både
vänster och högertrafik genom att passageraringången var placerad baktill.
Vann första pris vid en mässa i Paris 1954. Enda bavarade exemplaret av en serie
på 10 bussar. Var i trafik till slutet på 1970-talet och kom till HTMF 1996.


Bildgallerier:
All rights reserved www.sundsutsikt.se
HTMF:s samlingar,
bilder och vykort
Bussar
1928-1976
Galleri 1
Galleri 2


Spårvagnar
Centrum
och Norr :
Galleri 1
Galleri 2


HRRJ
Helsingborg-Råå-
Ramlösa Järnväg
HRRJ:s historia
Galleri 1
Galleri 2
Galleri 3


Den klassiska Londonbussen från 1960.
Leyland AEC Routemaster, 6-cylindrig 115 hk diesel med halvautomatisk
växellåda. Bussen är 8,4 m lång, 2,4 m bred och 4,42 m hög och har
en totalvikt på 11,64 ton. Antal passagerare är 53.
Den kom till Sverige 1988 och togs till Helsingborg av dåvarande
Pellerin-Zenith (Unilever Bestfoods) och gjorde reklam för Liptons te.
Efter att ha varit stationerad i Kristianstad under många år återbördades
till Helsingborg och HTMF. Bussen såldes igen hösten 2012 av HTMF.



Tidigare fordon ej längre i HTMF:s ägo: