Asa-Thor byggdes som minfartyg 1884 på örlogsvarvet i Köpenhamn för den
danska flottan och fick namnet ”Minekran IV”. Fartyget inköptes 1931 från
danska flottan av Nordisk Rute og Faergefart A/S i Köpenhamn med Albert
Jensen som redare. Hon byggdes om våren 1931 vid Howaldswerken i Kiel,
Tyskland till färja för leden Helsingborg - Helsingör, hon blev den första rena
bilfärjan som trafikerat denna led. Under däck inrättades en matsal med sex
stycken bord, en icke-rökare salong och en kiosk. Bildäcket var en stor
fyrkantig plattform placerad framför den lilla styrhytten i aktern och ut över
fören så att man fick plats till cirka 20 stycken personbilar. Albert Jensen
hade nu också skaffat tilläggsplatser både i Helsingborg och Helsingör.
Det gamla ångdrivna minfartyget var nu ombyggt till bilfärja och omdöpt
till Asa-Thor, den 12 juni 1931 gick den privata sundsfärjan på invigningstur
under stor uppmärksamhet och dagen efter startade de reguljära turerna.
Färjan hade i Helsingör tilläggsplats vid södra piren och i Helsingborg lade
man till vid Köpenhamnskajen och gamla tullhuset intill där Sundsbussarna
senare fick sin terminal. Själva invigningen blev en folkfest med en musikkår
spelande ombord när färjan avgick. Mitt i sundet stoppades maskinen och
godsägarinnan Clairenore Söderström från Asa herrgård i småland förrättade
dopet av färjan till Asa-Thor. Hon blev snabbt en populär färja och
gjorde med sina 8 knops fart elva dubbelturer på vardagar och 13 på söndagar
och helgdagar där den första turen från Helsingborg hade avgång klockan
06:50 och den sista klockan 00:45. Priset för en dubbeltur var 75 öre.
Varje dag fraktade färjan cirka 500 bilar mellan de bägge städerna.
Den 15 september var högsäsongen slut och färjan lades upp över vintern
i Köpenhamn. Under vinteruppehållet togs ångmaskinen bort och när färjan
åter började trafikera HH-leden sommaren 1932 gjorde man det med moderna
dieselmotorer på 320 hästkrafter och maxfart på 10 knop. Fartyget hade en
lyckosam tid fram till andra världskriget bröt ut i september 1939 då
trafiken upphörde. Fartyget var upplagt fram till 1941 då det övertogs av tyska
marinen (Oberkommando der Marine) i Kiel och blev ombyggt till minsvepare,
efter krigsslutet 1945 lämnades fartyget åter till Danmark. År 1947 såldes
fartyget till Rudkøbing - Vemmernæs Färgerute A/S som åter lät det byggas
om till bilfärja. Hon fick nu namnet Siösund och sattes in på leden Rudköbing -
Vemmeraes där hon gick fram till oktober 1957 då hon såldes till Antonio
Colnadrea i Neapel, Italien. Fartyget fick namnet Citta di Pozzuoli och sattes
i trafik mellan Neapel och Ischia, en ö strax utanför Neapel. Efter diverse
ombyggnader hade hon nu måtten; längd 35,96m, bredd 5,67m,
djupgående 2,75m, 176 bruttoton, 93 nettoton och kunde ta 300 passagerare
samt 18 bilar. År 1970 såldes hon vidare till Società Navigazione Insulare
SPA i Messina på Sicilien och fick nu namnet Marina di Lipari och med
detta slutar hennes vidare kända öden.
Bengt Klevtorp