Huvudsidor:
Fartyg som besökt Helsingborg
Stellan (ex Slite)
Slite (Stellan) byggdes som singeldäckat lastfartyg
på Sölvesborgs varv i Blekinge.
Fartyget kölsträcktes den 25 november 1954 och blev
sjösatt den 7 maj 1955 och levererades sedan den 7 juli
samma år till Rederi AB Slite.

Hon gick som vanligt lastfartyg på olika rutter de
första åren fram till 1959 då Redare Carl Bertil Myrsten
bestämde sig för att satsa på färjetrafik över Ålands hav
och då lät bygga om fartyget för ta bilar och passagerare.
Den 5 juni 1959 gick så premiärturen mellan Mariehamn och
Simpnäs med speciellt inbjudna, dock var oturen framme och
fartyget gick på grund när man skulle gå in till kaj i Simpnäs.
Fartyget kom loss igen från grundet och redan dagen efter
sattes hon i reguljär trafik.
Under vinterhalvåret gick MS Slite också i trafik mellan
Mariehamn och Norrtälje.

I april 1963 såldes hon till partrederiet Sam Sune Petersson
i Skärhamn som tog över faryget i januari 1964 och hon döptes
då om till Stellan.
Passagerarutrymmet samt bildäcket togs bort och hon blev
insatt i vanlig lastfart igen.

I september 1978 såldes Stellan till Rederi AB Igeln i
Jönköping för att sedan i januari 1980 säljas vidare till
Bo R Nyberg.
Stellan befraktades nu av Rederi Ab Thun för saltfrakt
mellan Kopparverket i Helsingborg och Stralsund i
dåvarande Östtyskland.
Kort efter övertagandet råkade Stellan ut för ett vevaxelhaveri
och blev liggande i Danmark där bland annat bröderna Linds
varv med Åke Lind utförde reparationerna.
Konkursen var nu nära förestående då Thunrederiet gick in
och redde upp situationen.

Vid ett senare tillfälle, när fartyget låg på redden utanför
Stralsund, blåste det upp till oväder och fartyget drev in under
en bro. Man rev ner aktermasten och barbords livbåt
med dävertar och allt.
En mast nödriggades av masten till en livbåt och en extra
Lanterna monterades.
Allt blev efter vissa justeringar godkänt av sjöfartsinpektionen
som en nödlösning för att kunna segla hem till Helsingborg.

Vid ett annat tillfälle grundstötte faryget på väg in till Stralsund,
man kom loss med hjälp av bogserbåtar och inga skador
raporterades efter att det gjorts en kontroll av skrovet
med hjälp av dykare.
Stellan hade ytterligare en grundstötning senare och det var i
Flintrännan på väg till Helsingborg.
Denna gången blev det omfattande skador och flera
bottenplåtar måste bytas ut, ett arbete som utfördes av
varvet i Helsingborg.

I mars 1988 såldes Stellan till Rederi AB Energus i Öinge,
senare samma år registrerad på Rederi AB Vapeur
på samma ort.
1989 såldes fartyget vidare till partrederi Gunnar Lindberg i
Stockholm och nu fick fartyget namnet kortat till Tella.
Tella chartrades ut till Viking Line i juni 1989 för att fira
Viking Lines 30-års jubileum med en specialtur till
Wärtsilävarvet i Åbo där man då höll på att bygga färjorna
Cinderella och Kalypso.

Den svenska flaggan halades i december år 2000 när fartyget
såldes till Gene Echols i St Augustin, Saint Vincent
i Västindien.
Den 6 januari 2001 råkade man ut för maskinhaveri på väg till
Puerto Rico och senare samma år såldes hon till
Ahmad Mohammed Ftaimah, Sao Tomé,  Sao Tomé &
Principe i västra Afrika och döptes om till Elena.
I september 2006 gjorde Elena, fd Stellan, sin sista resa som
gick till skärbrännarna i Aliaga i Turkiet där hon höggs upp.
Fakta om Stellan :

Sjösatt...................1955-05-07
Levererad................1955-07-07
Byggvarv... .............Sölvesborgs Varv
Varvsnummer............42
Bruttotonnaget.........499
Dödviktstonnage.......930
Längd.....................56m
Bredd.....................10m
Djupgående.............3,66m
Passsagerare, max....253
Bilar, max................30

Maskin:
1x8 cylindrig
533 KW (725 Bhp)
Maxfart...11 knop

Namnhistorik :
Slite -64, Stellan -89, Tella -02, Elena




Tack till Claes Löfberg för hjälp
med information och bilder.


All rights reserved www.sundsutsikt.se
Slite innan ombyggnaden
Stellan liggandes i Nordhamnen vid Helsingborgs varv
Fartyget under tiden som Tella
Elena uppdragen på stranden i Aliagra i väntan på upphuggning

Ritning på Stellan