Huvudsidor:
Färjorna från HH-leden
Asa-Thor
Asa-Thor byggdes som minfartyg 1884 på örlogsvarvet i Köpenhamn för den
danska flottan och fick namnet ”Minekran IV”. Fartyget inköptes 1931 från
danska flottan av Nordisk Rute og Faergefart A/S i Köpenhamn med Albert
Jensen som redare. Hon byggdes om våren 1931 vid Howaldswerken i Kiel,
Tyskland till färja för leden Helsingborg - Helsingör, hon blev den första rena
bilfärjan som  trafikerat denna led. Under däck inrättades en matsal med sex
stycken bord, en icke-rökare salong och en kiosk. Bildäcket var en stor
fyrkantig plattform placerad framför den lilla styrhytten i aktern och ut över
fören så att man fick plats till cirka 20 stycken personbilar. Albert Jensen
hade nu också skaffat tilläggsplatser både i Helsingborg och Helsingör.
Det gamla ångdrivna minfartyget var nu ombyggt till bilfärja och omdöpt
till Asa-Thor, den 12 juni 1931 gick den privata sundsfärjan på invigningstur
under stor uppmärksamhet och dagen efter startade de reguljära turerna.
Färjan hade i Helsingör tilläggsplats vid södra piren och i Helsingborg lade
man till vid Köpenhamnskajen och gamla tullhuset intill där Sundsbussarna
senare fick sin terminal. Själva invigningen blev en folkfest med en musikkår
spelande ombord när färjan avgick. Mitt i sundet stoppades maskinen och
godsägarinnan Clairenore Söderström från Asa herrgård i småland förrättade
dopet av färjan till Asa-Thor. Hon blev snabbt en populär färja och
gjorde med sina 8 knops fart elva dubbelturer på vardagar och 13 på söndagar
och helgdagar där den första turen från Helsingborg hade avgång klockan
06:50 och den sista klockan 00:45. Priset för en dubbeltur var 75 öre.
Varje dag fraktade färjan cirka 500 bilar mellan de bägge städerna.
Den 15 september var högsäsongen slut och färjan lades upp över vintern
i Köpenhamn. Under vinteruppehållet togs ångmaskinen bort och när färjan
åter började trafikera HH-leden sommaren 1932 gjorde man det med moderna
dieselmotorer på 320 hästkrafter och maxfart på 10 knop. Fartyget hade en
lyckosam tid fram till andra världskriget bröt ut i september 1939 då
trafiken upphörde. Fartyget var upplagt fram till 1941 då det övertogs av tyska
marinen (Oberkommando der Marine) i Kiel och blev ombyggt till minsvepare,
efter krigsslutet 1945 lämnades fartyget åter till Danmark. År 1947 såldes
fartyget till Rudkøbing - Vemmernæs Färgerute A/S som åter lät det byggas
om till bilfärja. Hon fick nu namnet Siösund och sattes in på leden Rudköbing -
Vemmeraes där hon gick fram till oktober 1957 då hon såldes till Antonio
Colnadrea i Neapel, Italien. Fartyget fick namnet Citta di Pozzuoli och sattes
i trafik mellan Neapel och Ischia, en ö strax utanför Neapel. Efter diverse
ombyggnader hade hon nu måtten; längd 35,96m, bredd 5,67m,
djupgående 2,75m, 176 bruttoton, 93 nettoton och kunde ta 300 passagerare
samt 18 bilar. År 1970 såldes hon vidare till Società Navigazione Insulare
SPA i Messina på Sicilien och fick nu namnet Marina di Lipari och med
detta slutar hennes vidare kända öden.

                                                                                    Bengt Klevtorp
All rights reserved www.sundsutsikt.se

Klicka på bilderna
för att förstora
Fakta om Asa-Thor:

Byggår..........1884
Byggvarv.......Örlogsvarvet Köpenhamn
Brt.................142
Nrt.................61         
Längd............34,8m 
Bredd.............5,5m 
Djupgående....2,45m

Maskin 1884-1931
2 cylindrig compound ångmaskin, 200 hk

Maskin 1932-
2 stycken trecylindriga Bukh B260 4 SA
dieselmotorer, 320 hk

Namnhistorik:
Minekran IV - 1931, Asa Thor - 1947, Sjøsund - 1957
Citta di Pozzuoli - 1970, Marina di Lipardi